cost-g53fdc2ce7_1280

מענק הוצאות (לא) קבועות

כבר בראשית חקיקת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף – 2020, בו נקבעה נוסחת הזכאות למענק בגין נזקי הקורונה, עמדנו על כך שהקשר בין דברי המחוקק לבין הוצאות קבועות הוא רופף ביותר ומורכב בעיקרו מנתונים של רשות המיסים אודות עסק נורמטיבי ששוכללו לתוך הנוסחה באופן אינהרנטי, ולא בוחן את ההוצאות הקבועות של כל עסק בנפרד. עמדה זו קיבלה את תמיכתה של וועדת הערר לענייני קורונה (למשל, בערר 1119-21 חולון סנטר השקעות בע"מ נ' רשות המסים, מיום 17.8.2021).
במקרים רבים רשות המיסים דורשת מבעלי עסקים להחזיר מענקים שקיבלו בעבר באופן אוטומטי (בהתאם לנוסחה הקבועה בחוק), וזאת בנימוק לפיו סכום המענק שקיבלו עולה על ההוצאות הקבועות של העסק, וכי המענק לא נועד לפצות את בית העסק על העדר רווחים.
אלא שבהעדר הגדרה בחוק ל"הוצאות קבועות", גם הרשות מתקשה לכמת את סכום ההוצאות הקבועות של העסק הספציפי (ונתעלם כאן, לצורך הענין, מהטענות הנוגדות של הרשות בענין חשיבות השמירה על פעולה לפי הנוסחה משום שאין באפשרותה לטפל בכל עסק בנפרד למול הטענות בדבר חישוב סכום ההוצאות הקבועות של העסק הספציפי שהעלתה בגורל). בכל המקרים שהגיעו לוועדת הערר לענייני קורונה, אימצה רשות המיסים פרשנות מצמצמת למונח 'הוצאות קבועות' וביקשה לקרוא לתוכו רק הוצאות כגון דמי שכירות, ארנונה, חשמל וכד' שהמכנה המשותף שלהם הוא בעיקר עצם ביצוע התשלום באופן חודשי, על אף שהטיעון הרשמי הוא שמדובר בהוצאה שלא ניתן היה להמנע ממנה.
אלא שתכליתו של המענק היא הבטחת שרידותו של העסק והמשך הקיום העסקי שלו, ועל כן פרשנות של המונח "הוצאות קבועות", יכולה לכלול גם הוצאות שנדרש בית העסק להוציא לצורך ייצור הכנסה והוא לא יכול היה להמנע ממנה אם ברצונו לייצר הכנסה, שהרי המטרה של המענק היא לאפשר המשך פעילות ולא רק לשלם הוצאות.
לכן, גם הוצאות אחרות שאינן רפטטיביות בעצם רישומן החודשי, יכולות להחשב כהוצאות שהיה חייב בית העסק להוציא לצורך שמירה על רצף עסקאות וייצור הכנסה. כך יהיו למשל, הוצאות שהוצאו לצורך ביצוע עסקאות שלא יצאו אל הפועל בסופו של יום בגלל ההשפעה הכלכלית של הקורונה (לנוכח הסגר השני והשלישי, למשל), שהן קבועות באופיין במהלך ניהול שוטף של העסק, יוכלו להחשב כהוצאות קבועות שבית העסק זכאי לקבל מענק בגינן, גם לשיטתה של רשות המיסים.
למשל, תשלום עבור נוכחות מקוונת של בית עסק אחד אינו שונה במהותו מהנוכחות הפיזית של בית עסק אחר, והוצאות בגין נסיעות לחו"ל של עסק אחד יכולה להיות דומה להוצאות בגין חשמל ומים של עסק אחר. 
את ה'קבעון' של ההוצאות יש לבחון ללא קבעון מחשבתי ובהתאם לעניינו של בית העסק הספציפי, במיוחד כאשר רשות המיסים מבקשת לסטות מהנוסחה שקבע המחוקק עקב דרישתה לבדיקה  מהותית יותר (לכאורה) של בית העסק שעלה בגורל.

לקריאה על היקף הסמכות שניתנה לרשות המיסים להתערב בגובה מענק ההשתתפות בהוצאות קבועות 
לקריאה על מענק לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות – מה בינו לבין הוצאות קבועות?

יצירת קשר

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

גלילה למעלה