תביעה ייצוגית כביש 6 צפון

תביעה ייצוגית נגד כביש 6 צפון- קנסות והוצאה לפועל

חברת 6 חוצה צפון פונה להוצאה לפועל לפני שהיא פונה אל הלקוח בהודעה על קיומו של חוב

חברת 6 חוצה צפון היא הזכיינית של החלק הצפוני של כביש 6. לא מעט מהנוסעים במנהרות יקנעם וסומך של כביש 6 אינם יודעים שהמנוי שיש להם בכביש 6 (אצל חברת 'דרך ארץ'), אינו כולל את המקטעים הצפוניים שנפתחו בסוף 2018 וכי עליהם לשלם את האגרה בגין הנסיעה בכביש לשתי הזכייניות בנפרד.

לפני מספר חודשים הגיעו אלינו תלונות של משתמשי כביש האגרה על כך שאינם מקבלים חיובים בגין הנסיעה בכביש 6 צפון, אך דרישת הקנסות דווקא כן מוצאות את דרכן אליהם. על אלו הצטברו תלונות נוספות של אנשים שהפעם הראשונה בה הכירו את חברת 6 חוצה צפון הייתה במסגרת תיק הוצאה לפועל שנפתח נגדם בגין חוב של כמה עשרות שקלים.

המחוקק העניק לזכייניות כבישי האגרה אפשרויות גביה ששמורות רק לרשויות המס בישראל. כך למשל, חיוב (דרישת תשלום האגרה או דרישת הקנס) שלא הוגש עליו ערר, נחשב כפסק דין חלוט וניתן להוצאה לפועל ללא ביקורת שיפוטית כלשהי.

עבור זכיינית כביש 6 צפון נחקקו בשנת 2013 תקנות מיוחדות בהן נקבע כי עליה לשלוח את דרישות התשלום אל הכתובת הרשומה ברשות הרישוי. תקנות אלו הועתקו ברובן מהתקנות שנחקקו עם תחילת הפעילות בכביש 6 עבור "דרך ארץ" בשנת 1999. אלא שמחוקק המשנה "נמנם" בזמן שהעתיק את התקנות ולא שם לב לכך שבשנת 2005 נחקק חוק עדכון כתובת, תשס"ה-2005 שקבע את החובה לעדכן את המען במרשם האוכלוסין בלבד. האם זה הגורם לכך שאת הדרישה בגין האגרה (שנשלחת לכאורה למען הרשום ברשות הרישוי) הלקוחות המזדמנים אינם מקבלים ואילו את מסמכי ההוצאה לפועל (שאמורים להישלח למען הרשום במרשם האוכלוסין) הם כן מקבלים? אולי. לזכיינית עצמה הדברים לא מפריעים. להפך.

החיובים בגין 'פיצוי והחזר הוצאות' (שמו הרשמי של ה'קנס' על אי תשלום האגרה במועד) שזכיינית כביש 6 חוצה צפון מוציאה לאחר אי פירעון דרישת תשלום האגרה, הם פי 2 עד פי 4 מסכום האגרה. תיק ההוצאה לפועל, אם כבר שאלתם, עולה בשיעור של אלפי אחוזים – מכמה עשרות שקלים לפני העברת התיק לגביה בהוצל"פ, למאות שקלים אחריו.

את סגנון הגביה האגרסיבי הזה מנצלת חברת 6 חוצה צפון פעמיים. פעם אחת בגביה של מאות שקלים בגין נסיעות בודדות שלא שולמו במועד, ופעם שניה כאשר הלקוחות המזדמנים שקיבלו את דרישות הקנס ו/את מסמכי ההוצאה לפועל מתקשרים אליה כדי לברר במה מדובר. או אז, מציעה להם הזכיינית הנחות בתשלום בקנסות, ובלבד שירשמו כמנויים.

חברת 6 חוצה צפון מכירה היטב את הנתונים של חברת "דרך ארץ", שמלמדים על כך שרובם המוחלט של המשתמשים בכביש 6 הם מנויים, אבל במקום להוציא כספים על הסברת הצורך להירשם כמנוי גם עבור המקטעים הצפוניים, היא מעדיפה לגבות מאות ואלפי שקלים על נסיעות בודדות בכביש האגרה, ואז, ולאחר שניפחה את התשלום, היא מציעה הנחות נדיבות לנרשמים כמנויים.

אנחנו חשבנו שהדברים אינם ראויים עבור חברה שקיבלה סמכות לפעול במקום מדינת ישראל לזמן מוגדר, וכי הזכיינית גם לא עומדת בתנאי סעיף 13ב2 לחוק הגנת הצרכן, תשמ"א – 1981 שנחקק במיוחד על מנת למנוע גביה אגרסיבית מהסוג שתואר לעיל, ולכן הגשנו תביעה ייצוגית בעניין (ת"צ 6790-06-21 הלפרן נ' 6 חוצה צפון בע"מ).

הגשנו בנוסף תביעה ייצוגית נגד כביש 6 חוצה צפון בגין דמי גבייה מרובים – קרא כאן.

יצירת קשר

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

גלילה למעלה